15 Ekim 2011 Cumartesi

Tonlama-Vurgulama

Yunanca harflerin yazılışlarını ve okunuşlarını öğrendikten sonra kelime yapılarını incelemeye başlamayı planlıyorum. Ancak bunu yapmadan önce öğrenmemiz gereken birkaç konu daha var. Yunan dilinin Türkçeden çok farklı bir dil yapısına dahil olduğunu söylemiştik. Bu farklılık sadece harflerin farklı olmasıyla kalmıyor. Yunancada birden fazla hecesi olan kelimelerde bir hece diğer heceler göre daha kuvvetli yani daha fazla vurgulanarak telaffuz edilir. Ve yazarken de bu vurgulanan hecenin üzerine vurgu işareti οξεία ( ΄ ) konulur.  Aslında biz de Türkçede bunu yapıyoruz yani kelimenin bazı hecelerini diğerlerine göre daha fazla vurgulayarak okuyoruz ancak yazarken, vurgu yaptığımız hecede vurgu işareti kullanmıyoruz.

Bu konu bizlere çok yabancı olduğu için bende ilk öğrendiğim günlerden bu yana vurgulama konusunda sıkça problem yaşadım. Ancak zamanla bunun da üstesinden geleceğiz.

Ben anlatımların sırasında sizlere yardımcı olabilmek için Yunanca yazdığım kelimelerin Türkçe anlamlarını verirken aynı zamanda parantez içerisinde Türkçe okunuşlarını da belirteceğim. Bu kısımda Türkçe okunuş içinde vurgu yapılması gereken harfi koyu renkle belirginleştireceğim. Biraz karışıkmış gibi göründüğünü biliyorum. Aklınızda herhangi bir soru işareti kalırsa yorum kısmında hiç çekinmeden sorabilirsiniz

Tonlama- Vurgulama Örnekleri

μπάλα (bala) Top 
ευτυχία (eftihia) Mutluluk


Vurgu ile ilgili bilmemiz gereken kurallar


  •  Kelimelerde vurgu sondan birinci, ikinci ve üçüncü hecelerde kullanılabilir.
  •  Vurgu çift sesli bir hecede bulunuyorsa ( αι / ει / οι / ου gibi) tonlama işareti ikinci sesli harfin üzerine konur.
   örnek :  είσοδος (isodos) Giriş
                σημαία  (simea)   Bayrak
                πείνα     (pina)     Açlık


  • Büyük harfle yazılan kelimelerde vurgu işareti kullanılmaz. Yukarıdaki örneklerin büyük yazılışlarını görelim


  örnek:   ΕΙΣΟΔΟΣ (isodos)
               ΣΗΜΑΙΑ   (simea)
               ΠΕΙΝΑ      (pina)


  • Yunancada tek heceli kelimeler vurgu almazlar. Ancak bazı kelimeler bu kuralın dışındadır.


              ή              (i)        Veya,  ya da
              πού          (pu)     Nereye, Nerede
              πώς          (pos)   Nasıl

Bu kelimeler tek heceli olmalarına rağmen vurgu almaktadırlar.

Bu Bölüm için ÖDEV:

1-Lütfen hangi kelimelerin ne şekilde vurgu aldıklarını ezberlemeye çalışmayın. Bu sadece kafanızı karıştıracaktır. Kelimelerdeki vurguları kelimeleri ezberlerken zamanla öğrenmenin çok daha faydalı olduğunu düşünüyorum.

2- Sizden beklentim yukarıda İSTİSNA olarak belirttiğim kelimeler hariç, tek heceli kelimelerin vurgu almadığını hatırlamanız.

3- Dersler sırasında parantez içinde verdiğim Türkçe okunuşlarında koyu renk harf ile belirttiğim vurguları diğer hecelere göre biraz daha bastırarak, uzatarak okumanızdır.

Katılımınız için teşekkürler.

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Merhaba,
ben Yunanca ya yeni başladım. Elinize sağlık, çok güzel blog.
Ben blogger değilim, bakalım gelecek mi yorumum.

http://sedefle.blogspot.com/p/zamirler-olmak-yardmc-fiili.html
sayfanızda minik bir düzeltme yapayım dedim.

ZAMİR YARDIMCI FİİL


Εγώ είαμι (ego ime)

alt satırında "είμαι" yanlış yazılmış. Bilginize.


Armağan.

Sedef dedi ki...

Beğenmenize sevindim. Düzeltme için çok teşekkür ederim.