25 Ekim 2011 Salı

Fiiller

Yunanca fiileri bu bölümümüzde öğrenmeye başlayacağız. Yunanca da fiiller tıpkı Türkçe de olduğu gibi ekler alarak, kişi ve zamanı da bizlere bildirirler. 

Örneğin Türkçe de GİDİYORUM dediğimizde bu kelimeden 3 şey anlarız.

1- Eylemin ne olduğu ( Hangi hareketi belirttiği)
2- Eylemi yapanın kim olduğu (Ben-Sen-O-Biz- Siz Onlar)
3- Eylemin hangi zamanda yapıldığı (Şimdi-Geçmiş- Gelecek)

Yunanca da da fiilin aldığı eklerden aynı bilgileri alabiliriz.

Bu sebeple Yunancada farklı fiil grupları vardır. Fiil gruplarının, kelimelerin son harflerindeki değişimlere göre farklı çekim kurallarına sahiptir.

Şimdiki Zaman Fiil Çekim Ekleri 
1. GRUP Fiiller (-ω)

Bu fiiller bulunduğumuz zaman dilimi içinde yaptıklarımızı anlatmaya yarayan fiillerdir. Fiil gruplarının, kelimelerin son harflerine ve çekim kurallarına göre oluşturulduğunu söylemiştik.

1. Grup Fiiller derken kelime sonu  (-ω) ile biten fiiller grubundan bahsediyoruz. Şimdi bu gruptan bir kaç fiil öğrenelim.

κάνω   (kano)= yapmak


πηγαίνω  (pigeno)= gitmek


ξέρω   (ksero)= bilmek


μαθαίνω   (matheno)= öğrenmek



μένω  (meno)= yaşamak / orada kalmak

Yunanca da Şimdiki Zaman ile Geniş Zaman için aynı form kullanılır. Yani  ξέρω dediğimizde hem Biliyorum hem de Bilirim anlamına gelmektedir.

5 Fiil öğrendik. Şimdi bu fiillerin şimdiki ve geniş zamanda çekimlerini görelim.

κάνω          (kano)     yapıyorum
κάνεις        (kanis)     yapıyorsun
κάνει          (kani)      yapıyor

κάνουμε     (kanume)    yapıyoruz
κάνετε        (kanete)     yapıyorsunuz
κάνουν       (kanun)      yapıyorlar

Dikkat ederseniz tıpkı Türkçe de olduğu gibi, FİİL aldığı eklerin değişmiyle, bizlere kişileri ve eylemin yapıldığı zamanın ŞİMDİKİ ZAMAN olduğunu da tek başına anlatıyor.

Kısaca, Yunanca Şimdiki Zamanda 1.Grup Fiiller'in aldıkları ekleri mavi renkle gösterdim.

Şimdi bu ekleri diğer öğrendiğimiz fiillere de uygulayalım.

πηγαίνω          (pigeno)         gidiyorum           
πηγαίνεις        (pigenis)         gidiyorsun
πηγαίνει          (pigeni)          gidiyor

πηγαίνουμε     (pigenume)    gidiyoruz
πηγαίνετε        (pigenete)      gidiyorsunuz
πηγαίνουν       (pigenun)       gidiyorlar


**************************************************


ξέρω           (ksero)        biliyorum
ξέρεις         (kseris)        biliyorsun
ξέρει           (kseri)         biliyor


ξέρουμε      (kserume)   biliyoruz
ξέρετε         (kserete)     biliyorsunuz
ξέρουν        (kserun)      biliyorlar

*************************************************
-th- yi peltek t şeklinde okumayı unutmayın


μαθαίνω            (matheno)           öğreniyorum
μαθαίνεις          (mathenis)           öğreniyorsun
μαθαίνει            (matheni)            öğreniyor

μαθαίνουμαι      (mathenume)     öğreniyoruz
μαθαίνετε          (mathenete)        öğreniyorsunuz
μαθαίνουν          (mathenun)        öğreniyorlar

**************************************************

μένω          (meno)         kalıyorum (ikamet ediyorum)
μένεις        (menis)         kalıyorsun
μένει          (meni)          kalıyor

μένουμε     (menume)    kalıyoruz
μένετε        (menete)      kalıyorsunuz
μένουν       (menun)       kalıyorlar

*************************************************

Evet öğrendiğimiz 5 fiilin de şimdiki zamanda kişilere göre çekimlerini gördük. Şimdi gelin bunları cümle içinde kullandığımız örnekler yapalım.

Εγώ πηγαίνω.             Ben gidiyorum.
(Ego pigeno)

Εσύ μένεις εκεί.          Sen orada kalıyorsun.
(Esi menis eki)

Αυτός ξέρει ελληνικά.       O(erkek için) Yunanca biliyor.
(Aftos kseri elinika)

Αυτή μαθαίνει ελληνικά.  O(bayan için) Yunanca öğreniyor.
(Afti matheno elinika)

Αυτό κάνει μάθημα.          O (bir çocuk için) ders yapıyor.
(Afto kani matima)

Η Σεντέφ πηγαίνει.            Sedef gidiyor.
(İ Sedef pigeni)

Ο Πάνος μένει εκεί.           Panos orada kalıyor.
(O Panos meni eki)

Το παιδί κάνει μάθημα.    Çocuk ders yapıyor.
(To pedi kani mathima)

Εμείς ξέρουμε.                   Biz biliyoruz.
(Emis kserume)

Εσείς πηγαίνετε.                Siz gidiyorsunuz.
(Esis pigenete)

Αυτοί μένουν εδώ.            Onlar (bir kaç erkek) orada kalıyorlar.
(Afti menun edo)

Αυτές μαθαίνουν τούρκικα.Onlar(birkaç kadın)Türkçe öğreniyorlar
(Aftes mathenun turkika)

Αυτά κάνουν μαθήματα.    Onlar (birkaç çocuk) ders yapıyorlar.
(Afta kanun mathimata)

Ο Πάνος και η Σεντέφ ξέρουν.  Panos ve Sedef biliyorlar.
(O Panos ke i Sedef kserun)


Bilmediğimiz Kelimeler:

εκεί    (eki)    =    Orada, Şurada / Oraya, Şuraya

ελληνικά  (elinika)  =  Yunanca

μάθημα  (mathima) =  Ders

Η Σεντέφ (İ Sedef)  = Sedef (özel isim)

Ο Πάνος  (O Panos)= Panos (özel isim)

Το παιδί ( To pedi)  = Çocuk

εδώ         (edo)         = Burada, Buraya

τούρκικα  (turkika) = Türkçe

μαθήματα  (mathimata)= Dersler

και      (ke)      =    Ve



Bu bölüm için ÖDEV:

1- Şimdiki zamanda 1.GRUP fiillerin çekiminde Fiil Kökünden sonra gelen ekleri ezberlemeniz gerekiyor.

2- 5 adet öğrendiğimiz fiileri çekimleriyle birlikte ezberlememiz gerekiyor.  Ki ben bunu için her birinin çekimlerini en az 5 er kere yazmanızı tavsiye ederim.

3- Yaptığımız cümleleri de bolca yazıp okuyarak cümle yapısını pekiştirmeniz gerekiyor.

Katılımınız için teşekkürler.

6 yorum:

Adsız dedi ki...

sedef hanım çok başarılısınız ve iyi bir öğretmensiniz tebrikler

Sedef dedi ki...

Teşekkür ederim. Faydalı oluyorsam ne mutlu bana.

Unknown dedi ki...

Benim adim Mesut Güres

Alanyada yasiyorum.Yabancilara Türkce ögretiyorum.Norvec`ce,Alman`ca,Ingiliz`ce,Hollanda`ca ve Rus`ca biliyorum.kendi kendime Yunanca ögrenmek istiyorum.Bugün yeni basladim,Sizi cok tebrik ederim .Mükemmel program.Kendim filologum.web sayfam www.rivieraartpark.com
mgueres@gmail.com
Kültür dergisi cikartiyorum.
Yunanca ile ilgili sorularim olursa diye size ulasabilirmiyim? Tekrar tebrikler.Bugün ilk defa bakmama ragmen cok sey ögrendim.

Sedef dedi ki...

Merhaba Mesut bey, öncelikle yorumunuz için teşekkür ederim. Dil öğrenme konusunda epey yeteneksiz biri olmama rağmen yaşam gereği Yunanca öğrenmem gerekti. Henüz öğrenmiş değilim tabii ki ancak, öğrenebildiklerimi aktarmaya çalıştığım bu blog tamamen amatörce hazırlandı. Yine de bildiğim kadarıyla ihtiyaç duyduğunuz konularda sorularını yanıtlamaya çalışırım. Umarım faydam olur.

Nahre25 dedi ki...

Sedef hanım aklıma takılan bir şey var. Fiillerde şimdiki zamanın dersini vermişsiniz ama sonrasında isimlere geçmişsiniz. Geçmiş zaman ve gelecek zaman derslerini neden vermediğinizi merak ediyorum. Teşekkürler.

Unknown dedi ki...

sedef hanım size nasıl ulaşabiliriz?